Criteri 15
Processos d’actualització dels elements del nucli pedagògic
Desplaceu l'equalitzador per visualitzar els diferents estadis de desenvolupament d'aquest criteri
Estadi alfa
Aquest estadi de desenvolupament el descriviu des del propi centre considerant el que no heu assolit dels aspectes de l’estadi beta. Com a centre teniu plena llibertat per autodefinir per què us situeu aquí i què descriviu en aquest estadi.
Per poder descriure aquest estadi heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.
Per poder precisar l'estadi de desenvolupament del centre us recomanem que abans feu ús de les preguntes orientadores
Estadi beta
El centre educatiu encara encara no ha establert objectius ni processos per a l’acollida d’aprenents amb perfils variats. Es treballa sense prioritzar la inclusió i integració d’infants i joves en risc d'exclusió social, amb necessitats especials, absentistes o que volen abandonar els seus estudis. Les mesures d’atenció a cadascun dels infants i joves són molt limitades. Els infants i joves estan agrupats per cicle i edat i treballen de manera individual.
Cada docent s’ocupa de la seva matèria en solitari. Encara no es produeixen col·laboracions visibles entre docents. La majoria del professorat utilitza estratègies didàctiques de caràcter transmissiu deductiu (la teoria abans que la pràctica), centrats en les matèries i adreçades al conjunt del grup classe. La formació per a l’actualització professional del professorat és limitada a una part del claustre i generalment consisteix en la participació en cursos estàndards.
Els sabers bàsics estan centrats en les matèries. El desenvolupament de les competències no es reflecteix en el treball d’aula. L’organització dels sabers bàsics es realitza des de la perspectiva disciplinària, i generalment no s’estableixen relacions entre les diferents àrees.
Els materials i recursos didàctics prioritaris són els llibres de text convencionals o llibres digitals i s’utilitzen de forma acrítica. Encara no existeixen processos per incorporar materials alternatius.
Els espais del centre estan dissenyats per una organització escolar centrada en cursos i matèries, i per a pràctiques educatives basades en la transmissió de coneixement.
Estadi gamma
Aquest estadi de desenvolupament el descriviu des del propi centre considerant que heu assolit aspectes més enllà de l'anterior, però no prou com per estar en el següent. Cada centre teniu plena llibertat per autodefinir per què us situeu aquí i què descriviu en aquest estadi.
Per poder descriure aquest estadi heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.
Per poder precisar l'estadi de desenvolupament del centre us recomanem que abans feu ús de les preguntes orientadores
Estadi èpsilon
El centre educatiu ha establert, encara que pocs, objectius i processos per a l’acollida d’aprenents amb perfils variats. Es prioritza poc la inclusió i integració d’infants i joves en risc d'exclusió social, amb necessitats especials, absentistes o que volen abandonar els seus estudis. De tant en tant, es realitza una revisió de les mesures d’atenció de cadascun dels infants i joves des del respecte a les seves capacitats i característiques singulars. Els infants estan agrupats per cicle i edat, treballen de manera individual o en grups homogenis designats pel docent.
Els docents estan agrupats per àrees i intercanvien entre ells experiències sobre l'aprenentatge dels infants i joves. La majoria del professorat utilitza estratègies didàctiques de caràcter transmissiu inductiu (la pràctica abans que la teoria), centrades en les matèries i adreçades al conjunt del grup classe. La formació per a l’actualització professional del professorat és generalitzada i consisteix en la participació en cursos estàndards. El centre està organitzat per dur a terme algunes col·laboracions ocasionals d'educadors externs al llarg de l'any.
La concreció curricular es revisa periòdicament. El desenvolupament de les competències es reflecteix en molts casos en el treball d’aula. L’organització dels sabers bàsics és generalment disciplinar, encara que es realitzen algunes situacions d’aprenentatge en les que s’integren sabers bàsics de diferents matèries. En el centre s’utilitzen llibres de text o llibres digitals de forma flexible combinant-los amb altres materials i recursos digitals.
Els espais del centre, encara que dissenyats per una organització escolar centrada en cursos i matèries, s’utilitzen de manera flexible.
Estadi kappa
Aquest estadi de desenvolupament el descriviu des del propi centre considerant que heu assolit aspectes més enllà de l'anterior, però no prou com per estar en el següent. Cada centre teniu plena llibertat per autodefinir per què us situeu aquí i què descriviu en aquest estadi.
Per poder descriure aquest estadi heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.
Per poder precisar l'estadi de desenvolupament del centre us recomanem que abans feu ús de les preguntes orientadores
Estadi pi
El centre educatiu ha establert objectius i processos per a l’acollida d’aprenents amb perfils variats. S’estableix com a prioritària la inclusió i integració d’infants i joves en risc d'exclusió social, amb necessitats especials, absentistes o que volen abandonar els seus estudis. Periòdicament es realitza un revisió i millora de les mesures d’atenció de cadascun dels infants i joves des del respecte a les seves capacitats i característiques singulars. Les diferents formes d’agrupament de l’alumnat es configuren des de la heterogeneïtat i sota una dinàmica d’aprenentatge entre iguals.
El centre fomenta una cultura col·laborativa del professorat, i s’organitza en funció de les necessitats d’aprenentatge dels diferents grups d’infants i joves. L’equip docent utilitza algunes estratègies metodològiques per al desenvolupament de les competències i la personalització dels aprenentatges. La formació per a l’actualització professional del professorat és permanent i es bassa preferentment en una formació al centre.
Periòdicament es redissenyen i s’actualitzen les situacions d’aprenentatge en funció dels interessos i les necessitats actuals i futures dels infants i joves. Se seleccionen i organitzen els sabers bàsics en funció de la seva capacitat per donar resposta a situacions reals i problemàtiques des de la seva complexitat. S’utilitza una àmplia varietat de materials i recursos digitals per al desenvolupament de les competències i la personalització dels aprenentatges, alguns d’ells de disseny i elaboració pròpia. S’utilitzen els espais físics de manera flexible i versàtil al servei de l'aprenentatge.
Estadi sigma
Aquest estadi de desenvolupament el descriviu des del propi centre considerant que heu assolit aspectes més enllà de l'anterior, però no prou com per estar en el següent. Cada centre teniu plena llibertat per autodefinir per què us situeu aquí i què descriviu en aquest estadi.
Per poder descriure aquest estadi heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.
Per poder precisar l'estadi de desenvolupament del centre us recomanem que abans feu ús de les preguntes orientadores
Estadi psi
El centre educatiu ha establert objectius i processos per a l’acollida d’aprenents amb perfils variats. S’estableix com a prioritària la inclusió i integració d’infants i joves en risc d'exclusió social, amb necessitats especials, absentistes o que volen abandonar els seus estudis. Es realitza una revisió i millora permanent de les mesures d’atenció de cadascun dels infants i joves des del respecte a les seves capacitats i característiques singulars. Les diferents formes d’agrupament de l’alumnat es configuren cooperativament, des de l’heterogeneïtat i sota una dinàmica d’aprenentatge entre iguals.
L’equip docent treballa de forma col·laborativa i s’organitza en funció de les necessitats d’aprenentatge dels diferents grups d’infants i joves. El professorat domina les diferents estratègies metodològiques per al desenvolupament de les competències i la personalització dels aprenentatges. La formació per a l’actualització professional del professorat és permanent, i es bassa preferentment en la reflexió i l’anàlisi compartida (aprenentatge entre iguals) de la pràctica educativa i de l’intercanvi d’experiències innovadores. El centre està organitzat per incorporar professionals de suport a la docència, qui estan completament integrats i col·laboren de forma sistemàtica amb els docents del centre.
Existeix una política i processos establerts per assegurar el redisseny complet i actualització de les situacions d’aprenentatge en funció dels interessos i les necessitats actuals i futures dels infants i joves. Se seleccionen i organitzen els sabers bàsics en funció de la seva capacitat per donar resposta a les situacions reals i problemàtiques des de la seva complexitat, especialment sobre les temàtiques de gènere, cultura de la pau, medi ambient, interculturalitat, sostenibilitat econòmica i social, drets humans, ciutadania, governança…
El centre disposa d’instruments i processos de millora dels materials i recursos, disposant-ne d’una àmplia varietat per al desenvolupament de les competències i la personalització dels aprenentatges, la majoria de disseny i elaboració pròpia. De la mateixa manera, es disposa de processos establerts per adequar els espais físics a les necessitats d'un aprenentatge competencial profund i significatiu, alhora que l’entorn d'aprenentatge s'estén a espais de fora del centre.
Estadi omega
Desenvolupament autònom: aquesta última etapa de desenvolupament en l'escala no representa un punt en el qual la millora contínua esdevé innecessària, sinó que és, més aviat, el punt a partir del qual els centres han de donar continuïtat a un procés de millora iteratiu que ara inclou la pròpia definició dels següents passos i dels nivells d’assoliment d’objectius.
Per poder descriure aquest estadi heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.
Per poder precisar l'estadi de desenvolupament del centre us recomanem que abans feu ús de les preguntes orientadores
No heu seleccionat cap estadi per aquest criteri.