Eix 1

Propòsit i plantejaments institucionals

Veure criteris

Criteri 3

Orientació a desenvolupar competències per a conviure

Per poder afegir comentaris i adjuntar evidències heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.

Contestar algunes o totes aquestes preguntes us ajudarà a avaluar-vos com a centre i definir on sou

  • 3.1 Com s’incorpora al centre educatiu el desenvolupament de competències per a conviure de tots els infants i joves a través dels continguts del currículum, particularment els vinculats a cultura i educació en valors cívics i ètics?

    Possibles evidències:

    La següent llista de possibles evidències és orientadora i no exhaustiva. Cada centre hauria de tenir en compte, a més de les que es detallen a continuació, altres possibles fonts d'informació relacionades amb aquest criteri que puguin ajudar-lo a situar-se en la rúbrica.

    3.1.a. Explicitació dels objectius d'aprenentatge de les competències per a conviure, a l'alumnat i a través de l’itinerari personal de cada infant o jove.

    3.1.b. Desenvolupament en les programacions dels objectius competencials vinculats a la cultura i a l’educació en valors cívics i ètics

    3.1.c. Existència de processos participatius i democràtics que garanteixen el treball educatiu de temes relacionats amb l'entorn social i la sostenibilitat

    3.1.d. Plantejament de projectes escolars que impliquen participació en la comunitat i que tenen impacte social

    3.1.e. Percentatge de dedicació a activitats d’aprenentatge mecàniques versus activitats que es vinculen a necessitats del món real. Percentatge de dedicació a activitats d’entrenament versus percentatge d’activitats d’aplicació.

    3.1.f Percentatge de participació dels infants i joves en activitats individuals i col·lectives funcionals i de servei.

  • 3.2 Com s’incorpora al centre educatiu el desenvolupament de competències per a conviure de tots els infants i joves a través de metodologies d’aprenentatge participatives i cooperatives?

    Possibles evidències:

    La següent llista de possibles evidències és orientadora i no exhaustiva. Cada centre hauria de tenir en compte, a més de les que es detallen a continuació, altres possibles fonts d'informació relacionades amb aquest criteri que puguin ajudar-lo a situar-se en la rúbrica.

    3.2.a. Existència d’una formació docent específica sobre treball globalitzat o metodologies relacionades amb la indagació sostinguda, els projectes, etc.

    3.2.b. Identificació, en les normes d’organització i funcionament de centre, de pràctiques de reconciliació, rehabilitació i compromís per a la resolució de conflictes, amb mecanismes d’autocontrol de l’alumnat.

    3.2.c. Incorporació del treball col·laboratiu/cooperatiu (projectes, tallers…) de manera explícita a la vida quotidiana del centre

    3.2.d. Ús generalitzat de metodologies actives per al desenvolupament de les competències per a conviure en totes les àrees del currículum: treball per projectes, treball en equip, suport entre iguals

    3.2.e. Existència de processos participatius i democràtics per treballar temes relacionats amb l'entorn social i la sostenibilitat

    3.2.f. Realització d’activitats de grup internivells de caràcter esportiu, musical, teatral, lúdic…, que possibilitin la convivència de manera natural i ocupin temps, motivin l’esforç i comportin satisfacció i reconeixement

    3.2.g. Existència d’un consell de delegats o junta de delegats d’escola format per infants i joves

    3.2.h. Percentatge de participació de les famílies i la comunitat en projectes i activitats de l’entorn de l’escola i de la comunitat

    3.2.i. Nivell de participació dels infants i joves en comissions mixtes funcionals (manteniment del centre, servei a la comunitat, etc.)

    3.2.j. Participació de l’alumnat (mediació) en la resolució de conflictes.

  • 3.3 Com s’incorpora al centre educatiu el desenvolupament de competències per a conviure de tots els infants i joves a través dels diferents processos d’avaluació, autoavaluació, coavaluació i heteroavaluació?

    Possibles evidències:

    La següent llista de possibles evidències és orientadora i no exhaustiva. Cada centre hauria de tenir en compte, a més de les que es detallen a continuació, altres possibles fonts d'informació relacionades amb aquest criteri que puguin ajudar-lo a situar-se en la rúbrica.

    3.3.a. Existència de processos d’avaluació coherents amb les competències per a conviure i habitar el món

    3.3.b. Participació dels infants i joves en processos de coavaluació que inclouen les competències per a conviure

    3.3.c. Incorporació de les famílies, si s’escau i depenent de l’edat de l’alumnat, en el contrast d’evidències, dins l’àmbit no estrictament escolar, del progrés de les competències per a conviure

    3.3.d. Anàlisi de la implantació de l’avaluació formal per competències de l'àmbit convivencial, per tal de tenir una primera dada de diagnòstic que serveixi per marcar objectius de millora.

    3.3.e. Ús d’instruments d’observació i registre de les competències per a conviure.