Criteri 11
La funció de l’avaluació
Neus Sanmartí (2020) defineix l'avaluació com a "motor de l'aprenentatge", ja que l'evidència que llança l'exercici avaluatiu sobre l'aprenentatge reflecteix què i com s’ha après i serveix per modificar què i com s'aprendrà. El propòsit principal de l'avaluació és, per tant, proveir informació que serveixi per regular els processos d'aprenentatge i d’ensenyament amb fins de millora.
Un enfocament purament qualificador ajuda a comparar els resultats entre persones, però no contribueix a la seva motivació per millorar ni dóna indicis de com arribar a aquesta millora. En contrast, un enfocament formatiu de l'avaluació té una clara orientació a la millora i, per tant, a la regulació dels processos d'aprenentatge i ensenyament. Per aquesta raó, el rol de l’infant o jove és fonamental en el procés avaluatiu.
L'autoavaluació és un exercici que, ben enfocat, representa una font valuosíssima d'informació per a l’aprenent. A més, comporta un procés de metacognició en què els infants i joves estan obligats a reflexionar sobre si mateixos com a aprenents, a conèixer-se i a veure amb claredat en quin punt del seu camí es troben, quins són els seus objectius i com han de ser els seus processos d'aprenentatge per tal d’assolir aquests objectius. Si bé l'autoavaluació és una eina molt valuosa de millora de l'aprenentatge, aquesta s'ha de complementar amb altres formes d'avaluació formativa guiades pel docent. Aquest contrastarà les seves observacions amb les de l’aprenent i enriquirà la percepció que té l’infant de l'aprenentatge. El docent, a més, trobarà, tant en l'avaluació formativa personalitzada com en l'autoavaluació, una font d'informació per a la millora de la seva pràctica.
L’avaluació formativa és un element clau en l’entorn d’aprenentatge. Ha de partir d’expectatives clares i els resultats han de millorar i enriquir els processos i l’experiència d’aprenentatge de cada infant. L’avaluació formativa també ha de possibilitar que els docents regulin les seves pràctiques d’aprenentatge per respondre a les necessitats dels infants i joves.
És clau que l’avaluació reflecteixi els 7 principis de l'aprenentatge:
- L’aprenent és el centre de l’aprenentatge. L’entorn d’aprenentatge reconeix que les persones que aprenen en són les protagonistes, n’estimula el compromís actiu i les ajuda a comprendre el seu procés d’aprenentatge.
- L’aprenentatge és de naturalesa social. L’entorn d’aprenentatge es fonamenta en la naturalesa social del procés d’aprendre i fonamenta activament l’aprenentatge col·laboratiu ben organitzat.
- Les emocions són part integral de l’aprenentatge. Els docents estan en sintonia amb les motivacions dels alumnes, entenen el paper clau que tenen les emocions en l’aprenentatge i cerquen activament conèixer les creences del seu alumnat respecte al seu aprenentatge i les seves possibilitats.
- L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals. L’entorn d’aprenentatge ha de contemplar les diferències individuals entre les persones partint dels seus coneixements previs.
- L’esforç amb sentit és clau per a l’aprenentatge. Tot l’alumnat ha de percebre el repte de l’aprenentatge amb sentit, la rellevància, l’afany de superació i el sentiment de possibilitat, sense que això comporti pressió excessiva, sobrecàrrega, por al fracàs o monotonia.
- L’avaluació ha de servir per aprendre. L’entorn d’aprenentatge ha d’operar amb expectatives clares i aplicar estratègies d’avaluació coherents. Cal insistir molt en el feedback formatiu que ha de contribuir a l’aprenentatge.
- Aprendre és construir connexions hortizontals. L’entorn d’aprenentatge ha de promoure la construcció de les estructures de coneixement que ajuden a connectar i transferir els aprenentatges a situacions noves i que són precursores de l’aprenentatge profund i significatiu.
-----------------------------
Recursos
MANUAL PER A ENTORNS D’APRENENTATGE INNOVADORS (OCDE, 2017)
LA NATURALESA DE L’APRENENTATGE (OCDE, 2017)
UNESCO (2017) Informe UNESCO Els Futurs de l'Educació: Reimaginant Junts els Nostres Futurs.
UNESCO (2017). Educació per als Objectius de desenvolupament sostenible. Objectius d’aprenentatge.
RECURSOS SERVEI ORDENACIÓ EDUCATIVA CAIB
RECURSOS per treballar el benestar físic, psicològic i emocional de l’alumnat (CONVIVÈXIT).
AVALUAR PER APRENDRE (2010) Neus Sanmartí (Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya).
AVALUAR ÉS APRENDRE (2020) Neus Sanmartí (Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya).