Criteri 5
Les seqüències d’experiències d’aprenentatge
La seqüència és la manera com s’organitzen els diferents moments d’una experiència d’aprenentatge.
Aquesta organització ens dóna la possibilitat d’articular objectius i prioritats educatives i de posar èmfasi en elements particulars. És clau que el disseny de les seqüències emprades a l’escola tingui en compte i reflecteixi les característiques dels entorns d’aprenentatge que responen als 7 principis de l'aprenentatge, que es basen en evidències de recerca:
- La persona és el centre de l’aprenentatge.
L’entorn d’aprenentatge reconeix que les persones que aprenen en són les protagonistes, n’estimula el compromís actiu i les ajuda a comprendre la seva pròpia activitat d’aprenentatge. - L’aprenentatge és de naturalesa social.
L’entorn d’aprenentatge es fonamenta en la naturalesa social del procés d’aprendre i fomenta activament l’aprenentatge cooperatiu ben organitzat. - Les emocions són part integral de l’aprenentatge.
En l’entorn d’aprenentatge, és fonamental que els docents estiguin en sintonia amb les motivacions dels alumnes i amb el paper clau que tenen les emocions en l’assoliment de resultats. - L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals.
L’entorn d’aprenentatge ha de contemplar les diferències individuals entre les persones, inclosos els seus coneixements previs. - L’esforç de tot l’alumnat és clau per a l’aprenentatge.
L’entorn d’aprenentatge ha de dissenyar programes que exigeixin, a tots, esforç i afany de superació, però sense una sobrecàrrega excessiva o por. - L’avaluació continuada afavoreix l’aprenentatge.
L’entorn d’aprenentatge ha d’operar amb expectatives clares i aplicar estratègies d’avaluació coherents. Cal insistir molt en el feedback formatiu de l’avaluació, que ha de contribuir a l’aprenentatge. - Aprendre és construir connexions horitzontals.
L’entorn d’aprenentatge promou la connectivitat horitzontal entre disciplines i llenguatges i també amb la comunitat i el món en general.