Eix 2

Procés de l’aprenentatge competencial: pràctiques

Veure criteris

Criteri 11

La funció de l’avaluació

Per poder afegir comentaris i adjuntar evidències heu d'entrar a la Rúbrica mitjançant l'usuari de centre registrat.

Contestar algunes o totes aquestes preguntes us ajudarà a avaluar-vos com a centre i definir on sou

  • 11.1 Al centre educatiu, de quina manera l’avaluació serveix per millorar les experiències d’aprenentatge i regular les pràctiques docents?

    Possibles evidències:

    La següent llista de possibles evidències és orientadora i no exhaustiva. Cada centre hauria de tenir en compte, a més de les que es detallen a continuació, altres possibles fonts d'informació relacionades amb aquest criteri que puguin ajudar-lo a situar-se en la rúbrica.

    11.1.a. Processos establerts perquè l’avaluació serveixi per regular/millorar l’activitat d’aprenentatge.

    11.1.b. Processos avaluadors en els que es diferencia clarament la recollida d’evidències sobre el procés d’aprenentage i els resultats de cada alumne (què ha aprés i com ho ha aprés) respecte de:

    • La valoració que se’n fa sobre els objectius, competències o criteris d’avaluació (avaluació normativa) 
    • Les capacitats singulars de cada un dels infants i joves (personalització).

    11.1.c. Processos per explicitar als infants i joves els objectius de l’activitat d’aprenentatge.

    11.1.d. Ús d’eines i processos de coavaluació i autoavaluació per millorar l’experiència d’aprenentatge i desenvolupar la metacognició a través d’aquesta activitat, tant d’infants i joves com dels propis docents.

    11.1.e. Ús de diferents tipus d’evidències i instruments per a l’avaluació de l’activitat, com per exemple:     

                 -Portafolis o carpetes d’aprenentatge.

                 -Quaderns de bitàcola.

                 -Proves.

                 -Rúbriques.

                 -Treballs.

                 -Pautes d’observació.

                 -Graelles.

                 -Bases d’orientació.

                 -Mapes conceptuals o esquemes.

                 -Qüestionari KPSI (avaluació inicial).

                 -Qüestionari KPSI justificat (avaluació final)...

    11.1.f. Participants i ús de diferents processos d’avaluació de l’activitat:

    • S’avalua el procés, no només el final.
    • L’avaluació de les experiències d’aprenentatge la realitza l’equip docent (no un sol docent). 
    • Els infants i joves participen en el disseny de l’avaluació:

                - Creació de la rúbrica d’avaluació.

                - Elaboració un pla personal de treball i reflexió.

                - Autoavaluació i coavaluació.

    • La família participa de l’avaluació de l’infant (mitjançant reunions, pautes d’observació, graelles...).

    11.1.g. Informes del procés i dels resultats dels aprenentatges de cadascun dels infants i joves que contempli la doble valoració: la normativa segons els objectius, competències o criteris d’avaluació  i, especialment, la personalitzada en funció de les seves capacitats i característiques individuals.