Criteri 8
La utilització dels espais i el temps
Amb aquest criteri parlem de la rigidesa o flexibilitat amb què es fan servir els espais de l’escola i el temps. Moltes vegades aquests dos elements no es veuen com a “variables” sinó com a condicionants de la pràctica del centre. Aquests elements han d’anar en consonància amb els entorns d’aprenentatge alineats amb els 7 principis de l'aprenentatge:
- L’aprenent és el centre de l’aprenentatge. L’entorn d’aprenentatge reconeix que les persones que aprenen en són les protagonistes, n’estimula el compromís actiu i les ajuda a comprendre el seu procés d’aprenentatge.
- L’aprenentatge és de naturalesa social. L’entorn d’aprenentatge es fonamenta en la naturalesa social del procés d’aprendre i fonamenta activament l’aprenentatge col·laboratiu ben organitzat.
- Les emocions són part integral de l’aprenentatge. Els docents estan en sintonia amb les motivacions dels alumnes, entenen el paper clau que tenen les emocions en l’aprenentatge i cerquen activament conèixer les creences del seu alumnat respecte al seu aprenentatge i les seves possibilitats.
- L’aprenentatge ha de tenir en compte les diferències individuals. L’entorn d’aprenentatge ha de contemplar les diferències individuals entre les persones partint dels seus coneixements previs.
- L’esforç amb sentit és clau per a l’aprenentatge. Tot l’alumnat ha de percebre el repte de l’aprenentatge amb sentit, la rellevància, l’afany de superació i el sentiment de possibilitat, sense que això comporti pressió excessiva, sobrecàrrega, por al fracàs o monotonia.
- L’avaluació ha de servir per aprendre. L’entorn d’aprenentatge ha d’operar amb expectatives clares i aplicar estratègies d’avaluació coherents. Cal insistir molt en el feedback formatiu que ha de contribuir a l’aprenentatge.
- Aprendre és construir connexions hortizontals. L’entorn d’aprenentatge ha de promoure la construcció de les estructures de coneixement que ajuden a connectar i transferir els aprenentatges a situacions noves i que són precursores de l’aprenentatge profund i significatiu.
----------------------
Recursos
MANUAL PER A ENTORNS D’APRENENTATGE INNOVADORS (OCDE, 2017)
LA NATURALESA DE L’APRENENTATGE (OCDE, 2017)
UNESCO (2017) Informe UNESCO Els Futurs de l'Educació: Reimaginant Junts els Nostres Futurs.
UNESCO (2017). Educació per als Objectius de desenvolupament sostenible. Objectius d’aprenentatge.
RECURSOS SERVEI ORDENACIÓ EDUCATIVA CAIB
RECURSOS per treballar el benestar físic, psicològic i emocional de l’alumnat (CONVIVÈXIT).