Criteri 6
Les relacions interactives
Les relacions entre els docents i els infants i joves a l’escola, i les relacions entre els infants i joves, són molt importants per establir un entorn d’aprenentatge positiu i efectiu. Aquests vincles afectius es concreten en les comunicacions entre docents i infants, que són claus per desenvolupar un aprenentatge rellevant i gratificant. És clau que aquestes relacions reflecteixin els 7 principis de l'aprenentatge proposats per l'OCDE (2010) d’acord amb l’evidència internacional sobre la naturalesa de l'aprenentatge:
- L’alumnat és el centre de l’aprenentatge i cal estimular la seva implicació i participació activa, ajudant que comprenguin la seva pròpia activitat en tant que persones que aprenen.
- El procés d’aprenentatge és de naturalesa social, raó per la qual cal fomentar l’aprenentatge col·laboratiu.
- Les emocions i la motivació són part integral de l’aprenentatge, raó per la qual cal generar sintonia amb les motivacions de l’alumnat i donar importància a les seves emocions.
- S’han de tenir en compte les diferències individuals de l’alumnat i també els coneixements previs de cada persona.
- L’esforç i l’afany d’autosuperació de l’alumnat és clau per a l’aprenentatge, però sense una sobrecàrrega o pressió excessiva, ni a través de l’avorriment o la por.
- L’avaluació continuada afavoreix l’aprenentatge, sobretot si es desenvolupa a partir d’expectatives clares, estratègies coherents i amb un fort èmfasi en la retroalimentació formativa.
- L’aprenentatge es basa en la construcció de connexions horitzontals entre àrees de coneixement i activitats, que s’han de promoure tant dins l’escola com en connexió amb la resta de la comunitat educativa i de la societat.