Criteri 9
L’organització dels continguts
L’organització dels continguts competencials fa referència a la lògica que s’empra per estructurar els recursos d’aprenentatge. Per exemple, en matèries o disciplines, o a través de models interdisciplinaris que interaccionen dues o més disciplines. És clau que aquesta organització tingui present els 7 principis de l'aprenentatge:
- L’alumnat és el centre de l’aprenentatge i cal estimular la seva implicació i participació activa, ajudant que comprenguin la seva pròpia activitat en tant que persones que aprenen.
- El procés d’aprenentatge és de naturalesa social, raó per la qual cal fomentar l’aprenentatge col·laboratiu.
- Les emocions i la motivació són part integral de l’aprenentatge, raó per la qual cal generar sintonia amb les motivacions de l’alumnat i donar importància a les seves emocions.
- S’han de tenir en compte les diferències individuals de l’alumnat i també els coneixements previs de cada persona.
- L’esforç i l’afany d’autosuperació de l’alumnat és clau per a l’aprenentatge, però sense una sobrecàrrega o pressió excessiva, ni a través de l’avorriment o la por.
- L’avaluació continuada afavoreix l’aprenentatge, sobretot si es desenvolupa a partir d’expectatives clares, estratègies coherents i amb un fort èmfasi en la retroalimentació formativa.
- L’aprenentatge es basa en la construcció de connexions horitzontals entre àrees de coneixement i activitats, que s’han de promoure tant dins l’escola com en connexió amb la resta de la comunitat educativa i de la societat.